Botox

Botox (botulinumtoxin typ A) är ett muskelavslappnande läkemedel som används inom skönhetsvården för att reducera rynkor och bromsa aktivitet i de mimiska musklerna, det vill säga musklerna som styr våra ansiktsuttryck. Vår hud förändras i struktur i samband med vårt åldrande vilket gör att våra ansiktsuttryck lämnar spår i huden, rynkor. Botox har också en positiv effekt på kronisk migrän och besvärliga svettningar, sk hypohydros.

Det finns flera områden som kan behandlas med botox exempelvis i panna, bekymmersrynkan mellan ögonen (glabella), kråksparkar/skrattrynkor i ögonens utkanter, rökrynkor kring munnen, läpprynkor, neddragna mungipor, näsrynkor, gropar i haka med mera. Det finns också möjlighet att göra ögonbryn och läpplyft.

Effekten uppstår successivt efter injektionen för att sedan uppnå fullgott resultat efter ca 10-14 dagar och beräknas sitta i 3 månader.

Kontakta oss gärna för en kostnadsfri konsultation med någon av våra sjuksköterskor på vår klinik eller via telefon för mer information.

Botox Klinik Noll54 Karlstad Skönhetsbehandlingar

Före behandling

Undvik blodförtunnande medel som Acetylsalicylsyra (Aspirin, Albyl, Magnecyl..), inflammationsdämpande mediciner som Ipren, Voltaren, Diklofenak, Pronaxen, Vitamin E, Vitamin C, Ginkgo, Ginseng, Naturmediciner, Omega-3 helst 2 veckor innan.

Efter behandling

Vi rekommenderar att undvika träning, bastubad och alkohol de första 24 timmarna för att reducera en ökad cirkulation i området. Det injicerade området ska hållas rent de första från smink 12 h för att undvika infektioner.

Risker med botox är ytterst små, i sällsynta fall kan läkemedlet förflytta sig och ge svaghet i oönskad närliggande muskulatur. Detta är övergående. Mindre blåmärken och viss rodnad i det injicerade området är vanligt de första dagarna efter en behandling, det är alltid övergående. Vi bokar in ett återbesök 14 dagar efter behandling för att utvärdera resultatet.

Vi injicerar inte personer med känd allergi mot botulinumtoxin A, blodsjukdom som HIV/AIDS, gravida ammande eller personer som har något sjukdomstillstånd som påverkar musklerna exempelvis myasthenia gravis, eaton-Lambert syndrom.

Vid infektion vid instickstället avvaktas injicering tills området är läkt. Har du feber eller förkylning avvaktas behandling tills du är frisk.

Det är också viktigt att informera om du snart skall genomgå en operation.